TSJA..LANDO

Sinds kort heb ik er weer een hobby ….eh eigenlijk meer een focus bij… namelijk de website ZALANDO.

Heerlijk vind ik het, om te struinen door de kleding, schoenen en tassen die worden aangeboden en zóo fijn, dat je kunt filteren.

Je filtert je maat, je kleur, je prijs , je merk en hupsekee lekker surfen. De ene dag bekijk ik honderden jurken, dan weer kekke tasjes en schoenen is natuurlijk ook fantastisch. In December kreeg ik een mooie bonus erbij en nadat ik wat kosten en aflossingen apart had gehouden, mocht ik van mezelf nieuwe dingen aanschaffen. Dus ik had al het een en ander besteld en daarvan toch ook weer het een en ander teruggestuurd. Natuurlijk met een dubbel gevoel , want ja , ook ik probeer mijn voetafdruk te verminderen en ik had weer horen roepen ( of gelezen) dat postorderbedrijven daar niet onder vallen. Bovendien dupeer je de winkels dan, die uit het straatbeeld dreigen te verdwijnen . Dus tegenwoordig is er behalve vliegschaamte ook postorderbedrijfschaamte. Althans bij mij.
Maar als ik niet bestel, houd ik me voor , dan gaat Zalando met al zijn medewerkers ook ter ziele op den duur. Trouwens de postbode van de pakketdienst, een hele leuke man die hopelijk beschuit lust, zit dan ook zonder werk of erger, mag alleen nog maar saaie zakelijke pakketten rondbrengen in plaats van frivole pakketten vol met kleding en schoenen , die ik eigenlijk niet nodig heb.

Ik ben goed, wat zeg ik GEWELDIG voor de economie. Bovendien koop ik ook heel vaak bij Noppes, een tweedehandszaak en breng mijn spullen ook daar naar toe. Dus ik denk wel na tenminste.
Maar goed , ik wilde even een vreemde gang van zaken melden. Ik heb het ook gemeld bij Zalando, maar daar doen ze er niks aan, dus ik mag het dan ter discussie stellen, vind ik.

Ik had een leuk paar gouden laarsjes besteld. Als een kind was ik zo blij, toen ze in de aanbieding waren en ik op de knop BESTELLEN drukte.
Ook vreemd dat drukken natuurlijk, want ik gebruik mijn tablet en dan druk je niet maar touch je, en er is geen knop maar een gekleurd vakje. Enfin, zodra de stappen doorlopen waren, kreeg ik een gemeend Dank Je Wel voor je bestelling. Zie je, ze zijn er blij mee als je besteld. En tot mijn verbazing, denken ze ook echt mee, want ze kwamen met de opmerking “ Is dit ook wat voor jou?”. Ik had ze nooit toestemming gegeven om mij te tutoyeren, maar het geeft me wel een gevoel, alsof zij mij goed kennen, dus ik werd er blij van.
Het aangeboden artikel was een zilveren laarsje. Super leuk. Dus ja, die wilde ik ook wel, ook al omdat ze goedkoop waren. Die ik bestelde ze door weer op de Touch Bestellen, te vegen en ….hoppa ze kwamen eraan .

“Bedankt voor je bestelling en is dit ook wat voor jou?” Supercute laarsjes in de kleur gunmetal. Die naam vond ik al geweldig en ik zag me al stappen op woensdag op die GUNMETAL laarsjes (op maandag de gouden laarsjes, dinsdag de zilveren , begrijpt u? ). Enfin, deze GUNMETAL laarsjes waren maar 17 euro. Ja, dat kan ik niet echt laten lopen zonder mij erin, dus doorklikken maar. Wat schetst mijn verbazing ? Toen ik doorklikte, waren ze ineens 39 euro!
Quel drama! Driftig waagde ik er een mailtje aan Zalando aan, met foto’s erbij van wat zij mij aanbieden en wat het dan uiteindelijk kostte.

Eerst kwamen ze met een penisverhaal , dat de maten in prijs verschilden, of de kleur of de leverancier, of de tijd van het jaar. Stierenpoep, natuurlijk, ze waagden gewoon de gok dat ik ze toch zooo graag wilde, dat ik maar gewoon 20 euro meer zou betalen. Ze begrepen wel mijn teleurstelling , dat dan weer wel, waardoor ik deze lieve medewerkers maar een heel fijn Nieuwjaar wensten (het was zo rond de jaarwisseling) en mijn gram maar haalde, door ze NIET te kopen.
Slim geworden , door deze “affaire “ (kunnen we het echt wel noemen) ging ik met argusogen kijken naar hun prijzen.

Ik wilde een geweldige tas van Guess hebben. Deze kwam er ook natuurlijk, maar toen ik wilde betalen, stond deze inmiddels op dezelfde site voor 8 euro goedkoper. Ik waagde er een telefoontje aan en de vriendelijke meneer van Zalando, kwam met een regel die zij hanteren. Als iets binnen 14 dagen van prijs verandert, mag je deze prijs betalen. Oké, ik had dus 8 euro verdient en verloor op dat moment mijn vertrouwen in hun prijs berekening.

Ik heb zelf een winkel gehad dus weet hoe het werkt. Je koopt iets in en laat er een factor op los. ( laat zeggen 2,2) en legt het voor die prijs in de winkel. Vaak zeggen leveranciers welke adviesprijs zij hanteren en dat maakt het nog makkelijker. Het verschil tussen Inkoop en Verkoop is nodig, voor je winkelkosten zoals huur, inrichting winkel, verwarming, licht en personeelskosten. Zalando heeft natuurlijk andere kosten. Zij bemiddelen tussen de leveranciers en kopers en hebben geen winkel. Ook kopen zij niet in, maar distribueren slechts. Ze hebben personeel in dienst natuurlijk en moeten zich ook aan de adviesprijzen houden van de leveranciers. Maar het fluctueert wel heel erg rap. Per dag kan het verschillen en dan met name de artikelen die in de uitverkoop zijn.

Zo had ik een jurkje besteld voor 15 euro , die op het moment van betalen ineens 10 euro was. Let wel…..dat zeggen zij niet ! Zij hebben geen aardige opmerking als : “BETAAL NU, JE HEBT HET BESTELD VOOR 20 EURO ,MAAR HET IS NU 10 EURO.”

Natuurlijk kun je gaan bellen, of mailen of chatten, wat ik dus al een paar keer heb gedaan, maar het geeft best onrust. Daarom heb ik nu maar dat jurkje teruggestuurd en opnieuw besteld. Zelfde maat , zelfde kleur, zelfde leverancier.

Ook wilde ik een paar cowboylaarzen. Ik gooi bijna nooit iets weg dus was rap gaan zoeken naar mijn eigen cowboylaarzen, die ik 15 jaar geleden heb gehad. U raadt het al…….deze waren weggegooid of naar Noppes ( een tweedehandszaak) gegaan. En ik wilde zo graag cowboylaarzen! Dus struinen op Zalando en wat hadden ze er veel! Allerlei modellen kwamen langs van 67 euro tot 399 euro en ook waren sommige in de aanbieding. Hebbes , ik zag een leuk model (in mijn point of view) en deze waren nu 79 euro. “WIJ RADEN JOU MAAT 38 AAN” stelden ze op de site en dat was naar aanleiding van de zilveren laarsjes waarvan maat 37 veel te klein waren en maat 38 goed pasten. Maar ja, destijds hadden zij mij een maat groter ook geadviseerd ( vanwege de pasvorm) dus eigenlijk hadden ze kunnen weten, dat maat 37 mijn maat was. Maar ja, dat is blijkbaar te ingewikkeld voor ze . Daar kwam ik achter toen ik ze thuis kreeg en aan ging passen. Veel te groot, ik slobberde erin. POEP, ze moeten terug. Je kunt bij Zalando niet omruilen, slechts opnieuw bestellen dus dat wilde ik dan maar gaan doen. Inmiddels met een beetje tegenzin, want ik vond het nu ook wel een beetje teveel worden allemaal. Maar wat denk je? De laarzen waren inmiddels 104 euro!
Wat nu? Tja, misschien had ik moeten bellen, mailen of appen, maar ik zag daar niets in. Dan maar niet bij hun. Woest ging ik op andere sites kijken. Tot diep in de nacht , zag ik allerlei cowboylaarzen voorbij komen . Dit is wat met een winkelstraat niet lukt natuurlijk. Daar heb je hooguit 2 of 3 schoenenwinkels bij elkaar en die hebben dan ook een beperkt aantal modellen. Want zij kopen ze in!
Nou, ik ben geslaagd hoor. Natuurlijk! Het postorderbedrijf Omoda raadde mij aan , “om twee maten te bestellen, als je twijfelt”. “Blijft gratis, je verzendkosten “ beloofden zij. Dus dat dan maar gedaan. Ik ben benieuwd. Ze zijn veeel mooier dan bij Zalando en maar 110 euro.Grappig toch? Ik ben best bereid om meer te betalen, maar niet als je ze mij eerst toestuurt voor 75 euro in een adviesmaat , die te groot is. Vervolgens is de andere maat ineens 104 euro geworden. Dan wil ik ze niet meer! Ik ben zo nieuwsgierig naar deze laarzen. Ze komen as dinsdag. Als ik ze ga betalen, kijk ik wel nog even weer de site van Omoda na , of ze daar ook ineens weer goedkoper zijn geworden natuurlijk. Misschien hanteert Omoda ook de 14 dagen regel. En anders hoef ik ze niet. Kijk, als het nu een maand later is, snap ik het. Je moet ergens een grens en tijdslimiet stellen met uitverkoop prijzen.

In mijn winkel had ik op bijvoorbeeld per 1 juli uitverkoop en als je dan op 30 juni kwam, kreeg je ook heus de korting al. Maar als een artikel eenmaal een lagere prijs had gekregen, dan ging dat niet voor de volle mep weer de winkel in , als het niet verkocht was.
Ik vind het dubieus wat Zalando doet. Het lijkt wel een soort van aandelen politiek. “Zodra de prijs verlaagt, is er meer vraag naar, dus dan verhogen we de prijs. Met een verhoogde prijs, wordt de vraag weer minder, dus dan verlagen we de prijs weer . Met de verlaagde prijs, verhoogt de vraag, dus dan prijzen we weer op” En natuurlijk gaan ze ervan uit, dat als de klant iets eenmaal gekocht heeft, deze niet opnieuw naar hetzelfde artikel gaat kijken.
Zij houden geen rekening met een klant als mij, die shoppen op het internet , tot een creatieve bezigheid heeft verheven.

Nu zie ik de postbode nog vaker. Dus dat is een leuke bijkomstigheid. Ik heb nu een doosje MERCI voor hem gekocht, die jongen werkt zo hard voor mij met al die dozen . Hij is een beetje verlegen, dus dat maakt hem ook zo lief.

Tussendoor zorg ik er ook voor dat Noppes, Action, Van Haren, Hema en Albert Hein blijven bestaan. Ik zei het al……Ik ben geweldig voor de economie en mijn voetafdruk is afwisselend van een gouden laarsje tot een zilveren laarsje , een zwarte schoen, een cowboylaars, een pump, een sneaker, een echte dameslaars, een bikerlaars, een pantoffel ……

Ik ga het aan de kaak stellen dit! Helpt u mij? Eigenlijk vind ik het een vorm van oplichting. Dus graag delen dit verhaal en lieve medeshoppers: KIJK, VOORDAT JE BETAALT , WAT JOUW ARTIKEL NU KOST! En nu ga ik naar Noppes. Wie weet wat ik daar vandaag weer vind.


Create your website at WordPress.com
Get started
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close