TSJA..LANDO

Sinds kort heb ik er weer een hobby ….eh eigenlijk meer een focus bij… namelijk de website ZALANDO.

Heerlijk vind ik het, om te struinen door de kleding, schoenen en tassen die worden aangeboden en zóo fijn, dat je kunt filteren.

Je filtert je maat, je kleur, je prijs , je merk en hupsekee lekker surfen. De ene dag bekijk ik honderden jurken, dan weer kekke tasjes en schoenen is natuurlijk ook fantastisch. In December kreeg ik een mooie bonus erbij en nadat ik wat kosten en aflossingen apart had gehouden, mocht ik van mezelf nieuwe dingen aanschaffen. Dus ik had al het een en ander besteld en daarvan toch ook weer het een en ander teruggestuurd. Natuurlijk met een dubbel gevoel , want ja , ook ik probeer mijn voetafdruk te verminderen en ik had weer horen roepen ( of gelezen) dat postorderbedrijven daar niet onder vallen. Bovendien dupeer je de winkels dan, die uit het straatbeeld dreigen te verdwijnen . Dus tegenwoordig is er behalve vliegschaamte ook postorderbedrijfschaamte. Althans bij mij.
Maar als ik niet bestel, houd ik me voor , dan gaat Zalando met al zijn medewerkers ook ter ziele op den duur. Trouwens de postbode van de pakketdienst zit dan ook zonder werk.

Ik had een leuk paar gouden laarsjes besteld. Als een kind was ik zo blij, toen ze in de aanbieding waren en ik op de knop BESTELLEN drukte.
Ik kreeg een gemeend Dank Je Wel voor je bestelling. En tot mijn verbazing, denken ze ook echt mee, want ze kwamen met de opmerking “ Is dit ook wat voor jou?”.
Het aangeboden artikel was een zilveren laarsje. Super leuk. Dus ja, die wilde ik ook wel, ook al omdat ze goedkoop waren.

“Bedankt voor je bestelling en is dit ook wat voor jou?” Supercute laarsjes in de kleur gunmetal. Die naam vond ik al geweldig en ik zag me al stappen op woensdag op die GUNMETAL laarsjes (op maandag de gouden laarsjes, dinsdag de zilveren , begrijpt u? ). Enfin, deze GUNMETAL laarsjes waren maar 17 euro. Ja, dat kan ik niet echt laten lopen zonder mij erin, dus doorklikken maar. Wat schetst mijn verbazing ? Toen ik doorklikte, waren ze ineens 39 euro!
Quel drama! Driftig waagde ik er een mailtje aan Zalando aan, met foto’s erbij van wat zij mij aanbieden en wat het dan uiteindelijk kostte.

Ze vertelden mij dat de maten in prijs verschilden, of de kleur of de leverancier, of de tijd van het jaar. . Ze begrepen wel mijn teleurstelling. Ik liet de laarsjes maar voor wat zij waren.

Ik wilde een tas van Guess hebben. Deze kwam er ook natuurlijk, maar toen ik wilde betalen, stond deze inmiddels op dezelfde site voor 8 euro goedkoper. Ik waagde er een telefoontje aan en de vriendelijke meneer van Zalando, kwam met een regel die zij hanteren. Als iets binnen 14 dagen van prijs verandert, mag je deze prijs betalen. Oké, ik had dus 8 euro verdiend en verloor op dat moment mijn vertrouwen in hun prijs berekening.

Ik heb zelf een winkel gehad dus weet hoe het werkt. Je koopt iets in en laat er een factor op los. Het verschil tussen Inkoop en Verkoop is nodig, voor je winkelkosten zoals huur, inrichting winkel, verwarming, licht en personeelskosten. Zalando heeft natuurlijk andere kosten. Zij bemiddelen tussen de leveranciers en kopers en hebben geen winkel. Ook kopen zij niet in, maar distribueren slechts. Ze hebben personeel in dienst natuurlijk en moeten zich ook aan de adviesprijzen houden van de leveranciers. Maar het fluctueert dus wel heel erg snel. Per dag kan het verschillen en dan met name de artikelen die in de uitverkoop zijn.

Zo had ik een jurkje besteld voor 15 euro , die op het moment van betalen ineens 10 euro was. Let wel…..dat zeggen zij niet ! Zij hebben geen aardige opmerking als : “BETAAL NU, JE HEBT HET BESTELD VOOR 20 EURO ,MAAR HET IS NU 10 EURO.”

Natuurlijk kun je gaan bellen, of mailen of chatten, wat ik dus al een paar keer heb gedaan, maar het geeft best onrust. Daarom heb ik nu maar dat jurkje teruggestuurd en opnieuw besteld. Zelfde maat , zelfde kleur, zelfde leverancier.

Ook wilde ik een paar cowboylaarzen. Dus struinen op Zalando en wat hadden ze er veel! Allerlei modellen kwamen langs van 67 euro tot 399 euro en ook waren sommige in de aanbieding. Hebbes , ik zag een leuk model en deze waren nu 79 euro. “WIJ RADEN JOU MAAT 38 AAN” stelden ze op de site . Helaas waren ze te groot toen ze kwamen en moesten ze terug. Je kunt bij Zalando niet omruilen, slechts opnieuw bestellen dus dat wilde ik dan maar gaan doen. Maar de laarzen waren inmiddels 104 euro!
Wat nu? Tja, misschien had ik moeten bellen, mailen of appen, maar ik zag daar niets in. Dan maar niet . Ik ben best bereid om meer te betalen, maar niet als je ze mij eerst toestuurt voor 75 euro in een adviesmaat , die te groot is. Vervolgens is de andere maat ineens 104 euro geworden. Dan wil ik ze niet meer! Kijk, als het nu een maand later is, snap ik het. Je moet ergens een grens en tijdslimiet stellen met uitverkoop prijzen.


Ik vind het dubieus wat Zalando doet. Het lijkt wel een soort van aandelen politiek. “Zodra de prijs verlaagt, is er meer vraag naar, dus dan verhogen we de prijs. Met een verhoogde prijs, wordt de vraag weer minder, dus dan verlagen we de prijs weer .En natuurlijk gaan ze ervan uit, dat als de klant iets eenmaal gekocht heeft, deze niet opnieuw naar hetzelfde artikel gaat kijken.
Zij houden geen rekening met een klant als mij, die shoppen op het internet , tot een creatieve bezigheid heeft verheven.

Tussendoor zorg ik er ook voor dat Noppes, Action, Van Haren, Hema en Albert Hein en nog veel meer zaken blijven bestaan. ….Ik ben geweldig voor de economie en mijn voetafdruk is afwisselend van een gouden laarsje tot een zilveren laarsje , een zwarte schoen, een cowboylaars, een sneaker, een pantoffel ……


Create your website with WordPress.com
Get started
%d bloggers like this:
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close